
 

  

Dissenting media in post-1997 Hong Kong 
Joyce Y.M. Nip 

 
The de-colonization of Hong Kong took the form of Britain returning the territory to 

China in 1997 as a Special Administrative Region (SAR). Twenty years after the political 

handover, the “one country,  two systems” arrangement designed by China to govern the 

Hong Kong SAR is facing serious challenge: Many in Hong Kong have come to regard 

Beijing as an unwelcome  control  master;  and  calls for self-determination have gained 

a substantial level of popular support. This chapter examines the role of media in this 

development, as exemplified by key political protest actions. It proposes the notion of 

“dissenting media” as a framework to integrate relevant academic and journalistic studies 

about Hong Kong. From  the discipline of media and communications study, it suggests 

that  operators of  dissenting  media  are enabled  to put  forth  information and  analysis 

contrary  to that of the establishment, which, in turn, help to form an oppositional public 

sphere.  In the process, the identity and communities of dissent are built, maintained, and 

developed, contributing to the formation of a counter public that participates in 

oppositional political actions. 

Studies on the impact of media, mainly conducted  in stable Anglo-American societies, 

tend to consider mainstream media as institutions that index1 or reinforce the status quo,2 

and alternative media as forces that challenge established powers.3 In Hong Kong, the 1997 

political changeover was accompanied by a reconfiguration of power relationships in line 

with China’s one-party dictatorship. The change runs counter to the political aspirations 

of the people of Hong Kong, and has bred a political movement for civil liberties, public 

accountability, and democracy.  In this context, some journalists, newspapers, and the de 

facto public service broadcaster have been found to act like rebels of resistance4  among the 

mainstream media, which have been co-opted.5 In addition, some recent online-only news 

media run by media professionals  have taken  an uncompromisingly independent  edito- 

rial position  to champion  media freedom. These online-only media startups differ from 

alternative media in their financing, background of practitioners, and routine production 

of content, but tend to operate on a smaller scale than mainstream media. To examine the 

role played by media in the growth of political dissent in post-1997 Hong Kong, I propose 

the notion “dissenting media” to discuss selected (1) rebellious elements in the mainstream 

media, (2) politically focused alternative  media, and (3) uncompromising online media 

startups in relation to major political events and protests. 

Unlike most similar studies, which try to identify the most influential media, this 

discussion starts with the premise that the three sectors of dissenting media, although 

operating  according  to different  business models and  cultures,  impact  political  dissent 

in concert  with each other.  They provide repressed information, which constitutes an 

information world shared by potential dissenters.6 They provide alternative commentaries 

about events and issues, hence offering diverse representations of the world as resource 

for individuals’ formation of analytical perspectives. The impact of the media is strongest 

when acted through interpersonal networks.7 Interactions in offline and increasing online 

 
 



  

  

 
channels—including chat forums and more recently social media—provide the basis of the 

formation of identity and communities  of dissent, which resonate with calls for political 

action.8 Networked communication on digital social networks  has been suggested as the 

connective mechanism of organization of social movement actions in which individuals 

become self-mobilized through  forming  and  sharing  their personalized  interpretations 

of public affairs.9  Dissenting media also provide an alternative  platform  for the creation 

of public opinion leaders.10  Where political activists and politicians are operators, media 

and politics become so intertwined  that  the two cannot  be analyzed as separate  spheres 

impacting  one another. In the following, the various ways in which dissenting  media 

connect to the politics in Hong Kong are discussed with reference to key political events 

from 2003 through  the present. 
 
 
2003: REBELLIOUS MAINSTREAM MEDIA MOBILIZE PROTEST 

 
The year 2003 marked a turning point in the relationship between Hong Kong and Beijing. 

On 1 July—the anniversary day of the return of the ex-colony to the “motherland”—half 

a million people took to the streets in the territory  to protest  against a proposal  released 

by the Hong Kong government  (with support  from Beijing) to implement  Article 23 of 

the Basic Law (the mini-constitution of Hong Kong) via local laws to prohibit  “treason, 

secession, sedition, subversion against the Central  Government,” “theft of state secrets” 

and “ties with foreign political organizations.” 

The huge turnout at the 2003 demonstration reflected widespread disapproval of the 

performance of the  Hong  Kong  government  and  fear  about  the  erosion  of  freedom 

of information and expression; but only pockets of the mainstream media expressed 

opposition to  the  proposed  legislation.  They included:  the  Apple Daily and  its sister, 

Next Magazine; the Hong Kong Economic Journal; the government-run but editorially 

independent  Radio  Television Hong  Kong; and several commercial radio phone-in  talk 

shows.11 The Apple Daily, one of two best-selling newspapers in Hong Kong and the most 

read newspaper  by demonstrator participants,12 for example, played the role of activist 

media by calling upon  its readers  on 1 July 2003 to join the demonstration, using the 

frontpage headlines “No to Tung Chee-hwa” (the then Chief Executive of Hong Kong) 

and “Take to the streets; we won’t disperse without  seeing you.” The 1 July demonstra- 

tion was abundantly publicized beforehand by the rebellious elements of the mainstream 

media, such as the top-rated phone-in program Teacup in a Storm, hosted  by Albert 

Cheng King-hon  on Commercial Radio. Mobilization by popular mass media served to 

legitimize and normalize dissent, which was particularly influential for those who had not 

participated in protest demonstrations before. 

In a survey conducted among participants of the 2003 demonstration, more than 

60 percent of respondents considered mobilization information from the mass media to 

be “very important.” Above all, however, peer mobilization was more important (67.5 

percent). At that time, online information was growing, and 53.5 percent of respondents 

reported  it as important in mobilizing their participation.13 Young people were sharing 

information and connecting on online newsgroups and chat forums about their intention 

to participate.14 However,  the information shared  among  peers came, in the first place, 

from the mass media. 



  

 
POST-2003: ALTERNATIVE RADIO PROVIDES ALTERNATIVE 
VIEWS, BREEDS POLITICAL PARTIES 

 
Even before the 1 July demonstration, other developments were brewing that led to a sig- 

nificant expansion of alternative media in the following years. Just over two weeks before 

the demonstration, Albert Cheng received a warning from the government broadcasting 

regulator that views presented on his program were partial. At the time, Commercial Radio 

was applying for renewal of its broadcasting license, and news reports  said the govern- 

ment was inclined to grant a renewed license for only a short three years.15  In the wake of 

public pressure  exerted through  full-page newspaper  advertisements  collectively placed 

by groups of individuals,  the government  eventually renewed the license of Commercial 

Radio for 12 years, as before. Nonetheless, in 2004 Cheng and two other prominent hosts 

of Commercial Radio quit their programs, citing political pressure as the reason.16
 

These developments brought home the urgent need to defend freedom of expression, 

and led to rapid growth of alternative media on the web after 2003. Within a couple of 

months of the departure of the radio hosts, a dozen politically oriented web radio stations 

emerged.17  The better-known ones included Radio-45, formed  by a political group  that 

was to become the Civic Party in 2006, Radio 71, the People’s Radio, and DIYHK—the 

latter three formed by a mix of activists and entrepreneurs. 

One radical member of the main opposition Democratic Party, Tsang Kin-shing, 

extended independent radio beyond the Internet and began broadcasting Citizen Radio 

by microwave in 2005 without a license. Its repeated applications for a sound broadcast- 

ing license have been unsuccessful, with different reasons given by the government on 

different occasions. Through the time of this writing, Citizen Radio has continued to 

broadcast with occasional seizures of equipment and arrests by police, in addition to 

streaming its programs on a website. Tsang became a founding member of the League of 

Social Democrats (LSD), formed in October 2006, which then launched My Radio in 

2007, which has become the strongest Internet radio service in Hong Kong (excluding the 

mainstream ones) with a growing 58,655 subscriber base on its YouTube channel in 

January 2018. 

These alternative radio stations gave voice to center-left politicians and social activists 

as hosts of talk programs to monitor and challenge the establishment. They also offered 

opportunities for community groups to submit programs. The challenging and alternative 

voices together served to circulate a diversity of views in Hong  Kong  at a time when 

most of the mainstream news media refused to give pro-democracy political parties any 

significant coverage. While politicians and activists built their influence on the alternative 

web media, they bonded and formed new political parties. 

The newly formed political parties—the  Civic Party and the LSD—represented differ- 

ent class interests with different political positions:  The Civic Party was an organization 

of barristers  and elite professionals  taking a liberal democratic  stance, while founding 

members  of  the LSD  were grassroots-oriented radicals,  one of  whom  was Trotskyite 

Leung Kwok-hung, nicknamed  “long-hair.” However,  they were united  in the fight for 

greater  democracy  in Hong  Kong,  and  in January 2010 five legislators  from the Civic 

Party and the LSD resigned ahead of a decision to be made by Beijing about the method 

of selecting the Chief Executive and members of the Legislative Council in 2012, forcing 

a by-election as a de facto referendum  about  the public will regarding  direct elections. 



  

 
The Democratic Party did not join the resignation,  but its leaders held a meeting with the 

deputy director of the Central  Government’s Liaison Office in Hong Kong—the  first of 

its kind in the Democratic Party’s history—one  week after the by-election. 

During the electioneering for the by-elections, the Internet radio stations formed an 

alliance to stage a series of campaign debates among candidates when the dominant 

television station, TVB, refused to do so. According  to Leung and Lee, this is evidence 

that  Internet  radio  contributed to  the  development  of  “transgressive  contention” in 

the politics of Hong  Kong.18 However,  the low turnout for the by-election (17 percent 

in contrast  to the usual 50 percent),  despite calls on the Internet  radio  from dissenting 

political parties  on electors to cast their votes, suggests that  the impact  of the Internet 

radio was limited. Although the five resigned legislators were re-elected to the Council, 

this was probably because pro-establishment political parties boycotted and did not field 

any candidates to the by-elections. 
 

 
2006 AND BEYOND: ALTERNATIVE ACTIVIST CITIZEN MEDIA 
BUILDS LOCAL IDENTITY AND PROTEST CAPACITY 

 
Between 2006 and the 2014 Umbrella Movement, a new text-based web news media outlet 

focused on news reporting, In-Media Hong Kong, became the central mobilizing force of 

a series of protest  movements targeted at preserving cultural heritage sites threatened by 

urban development. Unlike the alternative radio stations, which focused on talk programs, 

In-Media Hong Kong (launched in 2005 with collective donations from academics  and 

activists) developed along the concept of citizen journalism  emerging at the time. Soon 

after its establishment, In-Media spear-headed the first of six protest  movements of 

expanding scale and increased resistance during this period.19 In 2006, In-Media’s edito- 

rial team called for action  to protect  the Star Ferry  Pier from planned  demolition.  At 

one point, five of its editors broke into the cordoned-off area and, with 12 other young 

people, chained themselves to the pier to try to stop its demolition.20 The occupation drew 

heavy coverage from the mainstream media, and propelled  the voice of protesters  into 

the public arena. 

The Preserve the Star Ferry Movement bred the political group Local Action, which 

was to fight for democratic participation in the territory’s land-use planning. The planned 

demolition of the Queen’s Pier in 2007 became Local Action’s first issue of engagement. 

For the first time, the political fight for democracy became directly linked to the cultural 

heritage of the city and the economic issue most fundamental to the people’s livelihood in 

a metropolis rated as one of the most expensive real estate markets in the world. The con- 

cern about land use was shared by V-Artivist, a group formed in 2007 that aims to “give 

art back to the people.” It produces videos about communities affected by government 

land planning projects, which are disseminated online and screened in local communities. 

It also runs community-based art events, and co-organizes a social movement film festival 

and video training program. 

The concern about  land use and the desecration  of Hong Kong’s heritage and culture 

by mainland  China flared up again in 2009–10 when Choi Yuen Village was earmarked 

to be demolished to make way for the construction of an express rail link between China 

and  Hong  Kong.  It culminated in a protest  involving almost  10,000 people  encircling 



  

 
the legislative chamber  on the day the issue was debated  in January 2010.21 Opponents 

were angry that  Hong Kong’s heritage and natural environment would be sacrificed for 

the profit of land developers, and were concerned about  the further subsuming of Hong 

Kong’s way of life under mainland  China’s. 

As in the Preserve Star Ferry and Queen’s Pier Movements, In-Media Hong Kong played 

a central role in recruiting and mobilizing participation in the anti-express rail link 

movement.  Eddie  Chu,  one  of  the  five In-Media  editors  in the  Star  Ferry  Pier 

occupation, mobilized participants in a citizen reporter workshop organized by In-Media 

to report  stories  about  the express rail link.22   Content  published  by In-Media  on the 

movement covered neglected issues, rebutted  mainstream media’s perspectives, gave voice 

to the weak minority  against more powerful actors, and provided  space for contributors 

to  discuss forms  of  expression  used in social movements.23  Other  Internet  alternative 

media also covered the movement comprehensively.24 Together they provided  alternative 

information and opinion  about  the express rail link proposal.  The Preserve Choi Yuen 

Village Movement gathered political force for Eddie Chu to form the Land Justice League 

in July 2011, which would fight against the government’s North-East New Territories 

Development Plan in 2012–14. Chu’s work won him such popular support that he was 

elected as District Councillor in 2015 and Legislative Councillor in 2016. 
 

 
POST-2009: SOCIAL MEDIA FACILITATES ALTERNATIVE 
MEDIA ACTIVISM 

 
Since June 2008, content  published by the alternative  media was made even more acces- 

sible when Facebook became available in Chinese.25  Facebook, which would become the 

most used social media in Hong Kong,  together  with WhatsApp (which came in 2009), 

encouraged   information sharing  and  made  conversation about  public  affairs  a  part 

of daily life. The interconnection and interactivity provided by these communication 

technologies rode on the waves of escalating political grievances and helped radicalize the 

young people of Hong Kong. Eddie Chu himself cited Facebook as a space of mobiliza- 

tion over the anti-express rail link movement, as well as in his later election campaign in 

the 2015 District  Council election.26  Joshua  Wong Chi-fung,  who was to lead the fight 

against  the moral  and  national  education  curriculum  in 2011–12, and  became  one of 

initiators  of the Umbrella  Movement  in 2014, said he became interested  in social issues 

when he came across information about  the anti-express  rail link movement  on social 

media.27  He said that since the de facto referendum  in 2010, he had spent one-and-a-half 

hours every day reading news and editorials,28 and then publishing short commentaries, 

discussing, and debating with others on Facebook.29
 

When the government proposed in early 2011 to implement a compulsory moral and 

national   education curriculum in schools, the radicalized young generation rose up. Joshua 

Wong founded the student group Scholarism in May 2011 to fight against what many saw 

as propaganda that brainwashed the young with “patriotic” pro-China values. A poll 

conducted in June 2011 found that those with a positive appraisal of Beijing’s policy 

towards  Hong  Kong  plummeted  to 34 percent  from  53 percent  in the previous year.30 

A public demonstration held on 29 July 2012 against the proposed curriculum drew 

90,000 protesters, and eventually forced the government to postpone implementing the 



  

 
proposal as planned.  During the Anti-Moral and National Education Movement, core 

members of Scholarism depended almost entirely on Facebook for communication. They 

also used social media heavily for mobilization in the movement.31
 

After the Anti-Moral and National Education Movement, Scholarism started a website 

and Facebook public page, Dash, in 2013 (which closed in May 2016 when the group 

transformed into a political party). Meanwhile, a new wave of alternative activist media 

sprang up. Left 21, involving some who published earlier Trotskyite political magazines,32 

was formed in 2011, prompted by the observation that many young people had partici- 

pated in the anti-express rail link movement. Some of the new outlets appearing around 

this time include: in 2011, SocREC; in 2012, Our TV, Keyboard Frontline, VJ Media and 

Passion Times; and in 2013 Dash web radio, Workers News, Polymer and Hong Kong 

Peanuts. SocREC and Workers News focus on communities of the underprivileged and 

social movements. For example, SocREC  aims to air alternative voices that contradict the 

“main melody of harmony  of the central [government],” mostly using photographs and 

videos.33 VJ Media started with a radical position supportive  of local autonomy;34 but, at 

the time of writing, its website contains mainly lifestyle and entertainment pieces. Polymer 

was formed by a group that split from an online forum to call for resistance against 

Chinese colonization. Our TV aims to be a citizen-initiated, even-handed public service 

media, while Keyboard Frontline focuses on issues of freedom of expression. 

Among the alternative  activist media, Passion Times, launched in October 2012 by the 

political group  Civic Passion (formed  early in the same year), stood  out by being pub- 

lished as a free-of-charge hard-copy newspaper distributed in mass transit railway stations 

in addition  to its web version, while others relied on inexpensive websites or even merely 

a public Facebook page. In November 2012, Passion Times also started an Internet radio 

station—which played a major role in recruiting Civic Passion’s supporters—and later 

produced other cultural products including comics, novels, and theatre performances.35
 

Wong Yeung-tat,  founder of Civic Passion, claims his political position to be localist left- 

wing; but many describe Civic Passion as “rightist”  because of its antagonism towards 

the (nominally communist) mainland  Chinese government and encouragement of a 

personality  cult of  its leaders.36   Passion Times distinctly  differs from  other  alternative 

activist media in its explicitly vitriolic stance towards the Chinese communist regime. 

Something of an antidote to Passion Times, Hong Kong Peanuts is an Internet radio sta- 

tion that provides commentaries from liberal democrats using a similar style of language. 

Alternative media had a new issue to face in 2013 when the government announced on 

17 October the rejection of the application of Hong Kong Television Network (HKTN) 

for a free-to-air license. HKTN had applied for a license in January 2010 on the invitation 

of a government  official; the government’s  final decision was widely seen as politically 

motivated,  as by then HKTN had been broadcasting television dramas  via broadband 

Internet  whose portrayal of the political reality of Hong Kong had drawn strong interest 

from the audience and whose production standards had won high praise even from crit- 

ics. The government’s decision led to a large-scale Support HKTN Movement involving 

media professionals, pro-freedom activists, politicians, and, above all, ordinary television 

viewers. The first protest rally held on 20 October eventuated in the creation of the public 

Facebook page “Ten thousand people supporting!!!  Issue a license to HKTN now!!!,” 

which has continued to be active on political issues, with over 405,000 followers as of 

January 2018.37
 



  

 
POST-2011: UNCOMPROMISING ONLINE-ONLY MEDIA 
STARTUPS 

 
While alternative media boomed, since 2012 independent   online-only media run by media 

professionals have constituted the third sector of dissenting media.  The most eye-catching, 

and also the first, was House News, launched in June of 2012. D100, run by Albert 

Cheng, the former Commercial Radio host who by then had finished one term of being a 

legislator, came in December of the same year. Their appearance in 2012 was partly the 

result of frustration arising from decreasing press freedom in mainstream media, and 

partly of encouragement from heightened political activism in society. 

House News followed the same model as the Huffington Post in the US, aggregating 

content from other sources and following up with its own reports.  Created as a business 

following principles of rationality and tolerance, it also published a rich array of blogs 

written  by pro-democracy liberals.  It was highly critical of  the government,  with 30.6 

percent of its editorials  criticizing the personal  conduct  and governing style of the then 

Chief Executive of Hong Kong, Leung Chun-ying,  and 45.9 percent criticizing principal 

officials and members of the government’s highest advisory body, the Executive Council.38
 

It became a popular online news website and had 300,000 unique visitors every day when 

it closed down in July 2014 ahead of the occupation event on 1 October 2014 planned by 

the Occupy Central Movement with Love and Peace (OCLP). Proprietor Choi Tung-ho 

cited political fear as the main reason.39
 

The OCLP had been in planning since March 2013 in anticipation of a decision made 

by Beijing in 2014 about the methods of selecting members of the Legislative Council and 

Chief Executive of Hong Kong in 2017. What was not anticipated was Beijing’s release of 

a White Paper on Hong Kong in June 2014, which stated that the central government  has 

“comprehensive jurisdiction” over Hong  Kong,  and that  it has the “power  of oversight 

over the exercise of  a high degree of  autonomy in the HKSAR.” The document was 

read as an expansion of the central government’s power beyond what was stipulated in the 

Basic Law that had been agreed upon prior to the handover. The decision of China’s 

National People’s Congress Standing Committee  (NPCSC) on 31 August 2014 to affirm, 

in effect, a Beijing veto over who can stand as a candidate for Chief Executive in the future 

shattered  the hope for democracy of several generations  of people in Hong Kong—from 

those who had started fighting for direct elections in the 1980s, to the most recently radi- 

calized young generation. In response, students pre-empted the OCLP by occupying the 

square in front of the government office headquarters on 26 September.  Police attacked 

with pepper spray and tear gas; occupiers defended themselves with umbrellas, and earned 

the name the Umbrella Movement.  Occupation spread to the main thoroughfare and 

other districts and lasted 79 days. 
 

 
DISSENTING MEDIA AND SOCIAL MEDIA IN THE 
UMBRELLA MOVEMENT 

 
An inter-connected array of digital media provided informational resources, communica- 

tions infrastructure, and mobilization capability to the Umbrella Movement,  which 

involved the participation of 18–20 percent of the adult population in Hong Kong.40 Core 



  

 
members of Scholarism, one of the student organizations that initiated the 26 September 

occupation, used WhatsApp, Telegram, and SMS to communicate among themselves. 

Scholarism also used the Facebook public pages of the group, Dash, and Joshua Wong’s 

to communicate with the public.41
 

A deep divide was found between supporters and non-supporters of the Umbrella 

Movement in the media they used, indicating the existence of two rather separate worlds 

of news information. About 40 percent of supporters relied on websites and social media 

as their main source of information about current affairs, while more than 40 percent of 

non-supporters relied on television.42  A network  analysis of the number of posts shared 

by followers of Facebook public pages related to the Umbrella Movement  found that the 

Apple Daily was the only heavily shared mainstream media Facebook page.43
 

The news information world on social media accessed by supporters of the movement 

was formed by inter-connected dissenting media—consisting of rebellious mainstream 

media, alternative media, and professional media startups. As part of the network, the 

Apple Daily was in one of the clusters of pages that also included (among others) the 

United Social Press, Dash, and Keyboard Frontline. With followers of the Apple Daily 

sharing  its posts with followers of these other  activist media pages, Apple Daily’s “one 

person,  one  photo,  support  the  students”  campaign  received a strong  response  from 

Facebook users.44   In-Media  Hong Kong’s  Facebook page had  the most  shares  among 

pages relevant to the Umbrella  Movement;  it was most connected with the Hong Kong 

Federation of Students,  Scholarism,  the OCLP,  and  the House News bloggers, among 

others, in another  cluster. The Apple Daily and In-Media clusters were well connected to 

each other, but they had few links with Passion Times, which formed a separate cluster 

with other pages.45
 

Those who obtained   political news  through   social  media  tended  to  support   the 

Umbrella Movement and distrust the Hong Kong SAR and Chinese central government. 

This suggests the formation of an “insurgent  public sphere” on social media during the 

Umbrella  Movement.46  Prior  to that,  it has been found  that  inter-connection on social 

media increases the chance of even those who hold differing attitudes  using alternative 

media; thus, social media usage drives alternative media use. In turn, usage of online 

alternative  media is a significant predictor  of participation in protests.47 This can be 

explained  by the finding that  frequent  use of alternative  media has a significant  effect 

on the user’s identification with the pro-democracy movement,48 hence facilitating  the 

formation of a counterpublic.49
 

 

 
POST-UMBRELLA MOVEMENT: ALTERNATIVE MEDIA AND 
ONLINE MEDIA STARTUPS MUSHROOM 

 
The  failure  of  the  Umbrella  Movement  brought grave  disappointment to  many,  but 

the spirit lived on in the several new political parties—the  Hong Kong Indigenous, 

Youngspiration, and Demosisto  (replacement  of Scholarism in 2016)—and a diverse 

spectrum  of  activist  alternative  media  formed  afterwards. In 2014, Singjai web radio, 

which seeks to fight for freedom in Hong Kong and features liberal democrats as program 

hosts,  was launched.50  Truth  Media  Hong  Kong was started  by a former  member  of 

SocREC in April 2015, and aims to provide impartial reports in text, in addition to visuals 



  

 
with its small team of volunteer journalists.51 Radical Hong Kong was formed by citizen 

journalists in August 2015 to promote marginalized voices and the development of civil 

society through its news reporting. Channel-I, which provides programs mainly hosted by 

members of the Hong Kong Indigenous, was launched in December 2015. 

More professional media startups have cropped up in the same period. The Local Press, 

launched in April 2014, is the only one that highlights its advocacy for local autonomy. The 

Stand News, a revival of House News with additional co-founders, started in December 

2014. An English-language venture, Harbour Times, headed by a former diplomat and 

targeting the international political community, appeared in 2014. Initium and Fact Wire, 

both launched in 2015, have won a reputation for high-quality in-depth and investigative 

reports. The English-language Hong Kong Free Press (2015) is an aggregator of translated 

stories with commentaries and some original reporting. Hong Kong Citizen News was 

formed in 2017 by senior journalists long associated with fighting for press freedom. 

Professional media startups tend to focus on press freedom and stress editorial inde- 

pendence. The Stand News, for example, explained its appearance this way on its website: 

“We overlooked the challenge of operating independent media in this era in Hong Kong. 

We under-estimated the pressure cracking down on autonomous media. We . . . have not 

given up the dream of independent autonomous media. . . . The Stand News is the answer.” 

Most of the above-mentioned professional media startups include commentaries critical of 

the mainland regime, although Initium and Harbour Times highlight their neutrality. 

On the other side, several pro-establishment media operations were also launched 

around the time of the Umbrella Movement.  They include: in 2013, the Bastille Post, 

Speak Out Hong Kong; in 2015, Hong Kong Good News and Hong Kong G Pao; and in 

2016, Dot Dot News. Their commentaries focus on discrediting the democrats, particu- 

larly those advocating self-determination. Their news, where provided, portray the central 

Chinese government from a positive angle. HK01, launched in 2015, is more even-handed. 
 
 
CONCLUSION 

 
Studies of alternative media inevitably arrive at the conclusion that despite their agita- 

tional and mobilizational effects, the counterpublic formed around them is small in scale.52
 

This is usually the case, as suggested by the low impact of the web radio alliance during the 

de facto referendum in Hong Kong in 2010. However, if rebellious mainstream media and 

independent professional startups are included under the banner of dissenting media, as 

justified and  proposed  in this analysis,  the aggregate  implications  of  dissenting  media 

become substantial. The inter-connection among them afforded by social media further 

amplifies their effects. 
 
 
NOTES 

 
1.    W.  Lance   Bennett,   “Toward   a  theory   of   press–state   relations   in  the  United   States,”   Journal  of 

Communication 40, no. 2 (1990): 103–27. 
2.    Edward  S. Herman,  and  Noam  Chomsky,  Manufacturing  Consent: The Political Economy  of the Mass 

Media (London:  Random House, 2010). 
3.    Chris Atton,  Alternative Media (London:  Sage, 2001). 



  

 
4.    Carol P. Lai, Media in Hong Kong: Press Freedom and Political Change, 1967–2005 (London:  Routledge, 

2007). 
5.    Joseph  M. Chan,  and  Chin-chuan Lee, Mass  Media and Political Transition: The Hong Kong Press in 

China’s Orbit (New York: Guilford  Press, 1991); Ngok Ma, “State–press  relationship in post-1997 Hong 
Kong: constant  negotiation amidst self-restraint,” The China Quarterly 192 (2007): 949–70. 

6.    Joshua  Meyrowitz,  “Medium  theory: an alternative  to the dominant paradigm  of media effects,” in The 
Sage Handbook of Media Processes and Effects, eds., Robin L. Nabi and Mary Beth Oliver (London:  Sage, 
2009). 

7.    Jack  M.  Mcleod,  Dietram   A.  Scheufele,  and  Patricia  Moy,  “Community,  communication, and  par- 
ticipation:  the role of mass media and interpersonal discussion in local political participation,” Political 
Communication 16, no. 3 (1999): 315–36. 

8.    Jack M. McLeod, and Dhavan V. Shah “Communication and political socialization: challenges and oppor- 
tunities for research,”  Political Communication 26, no. 1 (2009): 1–10; Joyce Y.M. Nip, “The queer sisters 
and its electronic bulletin board:  a study of the Internet  for social movement mobilization,” Information, 
Communication & Society 7, no. 1 (2004): 23–49. 

9.   W. Lance Bennett, and Alexandra  Segerberg, “The logic of connective action: digital media and the 
personalization of contentious politics,” Information, Communication & Society 15, no. 5 (2012): 739–68. 

10.    Dennis K.K.  Leung, “Alternative Internet  radio,  press freedom and contentious politics in Hong Kong, 
2004–2014,” Javnost: The Public 22, no. 2 (2015): 196–212. 

11.    Hong  Kong  Journalists Association   (HKJA)   and  Article  19,  Beijing  Turns  the  Screws:  Freedom  of 
Expression in Hong Kong under Attack—2004 Annual Report, June 2004, accessed 1 May 2017, https://www. 
hkja.org.hk/site/Host/hkja/UserFiles/File/annualreport/e_annual_report_2004.pdf. 

12.    Joseph M. Chan, and Robert  Chung, “Who can mobilise 500,000 people onto the streets? July 1 demon- 
stration  and political communication in Hong Kong [Chinese],” 16 July 2003, HKU  POP site, accessed 30 
January 2018, https://www.hkupop.hku.hk/english/columns/columns22.html. 

13.    Joseph M. Chan, and Francis L.F. Lee, “Media and large-scale demonstrations: the pro-democracy move- 
ment in post-handover Hong Kong,” Asian Journal of Communication 17, no. 2 (2007): 215–28. 

14.    Ngok Ma, “Social movements and state–society relationship in Hong Kong,” in Social Movements in China 
and Hong Kong: The Expansion of Protest Space, eds., Khun Eng Kuah, and Gilles Guiheux (Amsterdam: 
Amsterdam University Press, 2009), 45–63. 

15.    Lai (2007). 
16.    HKJA  and Article 19, Beijing Turns the Screws. 
17.    Leung (2015). 
18.    Ibid. 
19.    Edmund W. Cheng, “Street politics in a hybrid regime: the diffusion of political activism in post-colonial 

Hong Kong,” The China Quarterly 226 (2016): 383–406. 
20.    Iam-chong  Ip, “Hong  Kong:  The rise of a new political force,” in Info-Rhizome:  Report on Independent 

Media in the Chinese-Speaking World (2008/09), eds., Iam-chong Ip and Oi-wan Lam (Hong Kong: Hong 
Kong In-media, 2009), 47–68. 

21.    Ho-fung  Hung,  and  Iam-chong  Ip,  “Hong  Kong’s  democratic  movement  and  the  making  of  China’s 
offshore civil society,” Asian Survey 52, no. 3 (2012): 504–27. 

22.    Hoi-dick  Chu,  “Blind  eye to forced evictions (series on Guangzhou-Shenzhen-Hong Kong  high-speed 
train and Choi Yuen Village [Chinese],” In-Media Hong Kong, 28 February 2009, accessed 29 April 2017, 
http://www.inmediahk.net/node/1002198. 

23.    Betty Yung, and Lisa Yuk-Ming  Leung, “Diverse roles of alternative  media in Hong Kong civil society: 
from public discourse initiation  to social activism,” Journal of Asian Public Policy 7, no. 1 (2014): 83–101. 

24.    Leung (2015). 
25.    Carolyn  Abram,  “Facebook in translation,” 28 June 2008, https://www.facebook.com/notes/facebook/ 

facebook-in-translation/20734392130/. 
26.    “Don Quixote in district elections 3: Bizarre campaigning of Chu Hoi-dick [Chinese],” Stand News, 31 October 

2015, accessed 1 May 2017, https://thestandnews.com/politics/%E5%8D%80%E9%81%B8%E5%94%90%E5 
%90%89%E8%A8%B6%E5%BE%B7-3-%E6%9C%B1%E5%87%B1%E8%BF%AA%E7%9A%84%E5%A 
5%87%E7%95%B0%E9%81%B8%E6%88%B0/. 

27.    Chi-fung Wong, “Stepping onto the path of social movements: sharing of my experience and ideas [Chinese],” 
23 March 2011; republished 14 April 2012, accessed 1 May 2017, https://www.facebook.com/notes/%E9%BB 
%83%E4%B9%8B%E9%8B%92-joshua-wong/%E8%B8%8F%E4%B8%8A%E7%A4%BE%E9%81%8B% 
E8%B7%AF-%E5%80%8B%E4%BA%BA%E7%B6%93%E6%AD%B7%E8%88%87%E7%90%86%E5% 
BF%B5%E5%88%86%E4%BA%AB-20110323/208352545923928/. 

28.    It is known that Wong mainly used online media to obtain  news about  public affairs, but it is not known 
to what extent the suppliers of information are mainstream media, activist media, or professional  media 
startups. 

http://www/
http://www.hkupop.hku.hk/english/columns/columns22.html
http://www.hkupop.hku.hk/english/columns/columns22.html
http://www.inmediahk.net/node/1002198
http://www.facebook.com/notes/facebook/
http://www.facebook.com/notes/facebook/
http://www.facebook.com/notes/%E9%BB
http://www.facebook.com/notes/%E9%BB


  

 
29.    Wong (2011). 
30.    “Table. How would you evaluate the policy of the Central Government on Hong Kong after the Handover?” 

University of Hong Kong Public Opinion Programme, last modified 23 February 2017, https://www. 
hkupop.hku.hk/english/popexpress/handover/policy/datatables.html. 

31.    Alice Y.L.  Lee, and  Ka-wan  Ting, “Media  and  information praxis  of  young  activists in the Umbrella 
Movement,” Chinese Journal of Communication 8, no. 4 (2015): 376–92. 

32.    Lai-ying Lau,  “Publishing  and  thought explorations: Socialist Youth  Association,  Sun Mui (Seedling)/ 
Pioneer [Chinese].” 

33.    “About us [Chinese],” SocREC, 9 June 2014, accessed 30 April 2017, http://www.socrec.org/?page_id=32. 
34.    Gary Tang, “Online media: the growing arena of public opinion  in Hong Kong,” Asian Politics & Policy 

6, no. 1 (2014): 155–76. 
35.    “Who interviews whom: Local left-wing politics Hung Go-fung x Wong Yeung-tat  [Chinese],” Ming Pao. 

23 September 2012, accessed 30 April 2017, http://newsabeta.blogspot.com/2012/09/blog-post_2871.html. 
36.    “Pause of localism 6—Civic Passion: Political fellowship and its model of operation  [Chinese],” Stand News, 

22 February 2017, accessed 1 May 2017, https://www.thestandnews.com/politics/%E6%9C%AC%E5%9C%9 
F%E4%BC%91%E6%AD%A2%E7%AC%A6-6-%E7%86%B1%E8%A1%80%E5%85%AC%E6%B0%91- 
%E6%94%BF%E6%B2%BB%E5%9C%98%E5%A5%91%E5%8F%8A%E5%85%B6%E9%81%8B%E4% 
BD%9C%E6%A8%A1%E5%BC%8F/. 

37.    The television licensing issue also prompted the launch  of  a satirical  lifestyle magazine,  100 Most,  in 
March 2013 (preceded by the Black Paper launched by the same proprietor in January 2010). Hours before 
the government’s  announcement of the result of the license applications, the proprietor announced the 
forthcoming establishment of a new television channel,  which came in May 2015 as the online-only  TV 
Most. 

38.    Gary Tang, “Online media: the growing arena of public opinion  in Hong Kong,” Asian Politics & Policy 
6, no. 1 (2014): 155–76. 

39.    Shirley Zhao, and Gary Cheung, “Pro-democracy website House News closes, citing political pressure, low 
revenue,” South China Morning Post, 27 July 2014, accessed 30 April 2017, http://www.scmp.com/news/ 
hong-kong/article/1560104/pro-democracy-website-house-news-closes-citing-political-pressure-low; “Choi 
Tung-ho: Everybody, The House News closes today!” In-Media Hong Kong, 26 July 2014, accessed 1 February 
2018, http://www.inmediahk.net/node/1024732. 

40.    “HKU POP releases popularity figures of CE and the Government,” 28 October 2014, accessed 1 February 
2018, https://www.hkupop.hku.hk/english/release/release1195.html; Francis  L. Lee and Joseph M. Chan, 
“Digital media activities and mode of participation in a protest  campaign: a study of the Umbrella 
Movement,” Information, Communication & Society, 19, no. 1 (2016): 4–22. 

41.    Lee and Ting (2015). 
42.    Wai-ho Wong, and See-hang Chan, “Occupy Central and media divide: how do the two worlds get closer? 

[Chinese]” Apple Daily, December 11, 2014, accessed 1 May 2017, http://hk.apple.nextmedia.com/news/art/20 
141211/18965285. 

43.    King-wa Fu, and C.H. Chan,  “Networked collective action in the 2014 Hong Kong Occupy movement: 
analysing a Facebook sharing network,” International Conference on Public Policy (ICPP), 2015. 

44.    Zhongxuan Lin, “Contextualized transmedia mobilization: media practices and mobilizing structures  in 
the Umbrella  Movement,” International Journal of Communication 11 (2017): 24. 

45.    Fu and Chan (2015). 
46.    Paul S.N. Lee, Clement  Y.K.  So, and  Louis Leung,  “Social media and  Umbrella  Movement:  insurgent 

public sphere in formation,” Chinese Journal of Communication 8, no. 4 (2015): 356–75. 
47.    Dennis K.K.  Leung, and Francis  L.F. Lee, “Cultivating an active online counterpublic: examining usage 

and political impact of Internet  alternative media,” International Journal of Press/Politics 19, no. 3 (2014): 
340–59. 

48.    Michael Chan, “Media use and the social identity model of collective action: examining the roles of online 
alternative  news and social media news,” Journalism & Mass Communication Quarterly 94, no. 3 (2017): 
663–81. 

49.    Leung and Lee (2014). 
50.    “About us [Chinese],” accessed 29 April 2017, http://www.singjai.hk/blank-3. 
51.    “Truth media Hong Kong [Chinese],” Post 852, 1 May 2015, accessed 29 April 2017, http://www.post852.com 

/97764/%E5%B0%88%E8%A8%AAtmhk%E5%89%B5%E8%BE%A6%E4%BA%BA%EF%BC%9A%E 
6%88%91%E8%A6%81%E5%81%9A%E4%B8%80%E5%80%8B%E8%97%8D%E7%B5%B2%E9%83%B 
D%E7%9D%87%E7%9A%84%E7%B6%B2%E5%AA%92/. 

52.    Leung and Lee (2014). 

http://www/
http://www.socrec.org/?page_id=32
http://newsabeta.blogspot.com/2012/09/blog-post_2871.html
http://www.thestandnews.com/politics/%E6%9C%AC%E5%9C%259
http://www.thestandnews.com/politics/%E6%9C%AC%E5%9C%259
http://www.scmp.com/news/
http://www.scmp.com/news/
http://www.inmediahk.net/node/1024732
http://www.hkupop.hku.hk/english/release/release1195.html%3B
http://www.hkupop.hku.hk/english/release/release1195.html%3B
http://www.hkupop.hku.hk/english/release/release1195.html%3B
http://hk.apple.nextmedia.com/news/art/20
http://www.singjai.hk/blank-3
http://www.post852.com/

